کاربرد مینیاتور برای تابلوفرش

فرش به دلیل این که باید از ظرافت و زیبایی خاص و منحصر به فردی برخوردار باشد باید بتواند از طرح‌های ظریف و زیبا نیز برای بافت آن استفاده شود. بنابراین از طرح‌های ظریف برای این کار استفاده می‌شود، با این حال می‌توان گفت که این طرح‌ها می‌توانند شامل طرح‌های مینیاتوری شده نیز باشند طرح‌های مینیاتور از ظرافت خوبی برخوردار هستند.

کاربرد مینیاتور برای تابلوفرش

در کل اگر مفهوم و معنی مینیاتور را در نظر داشت می‌توان گفت که به طرح‌های ظریفی می‌توان اشاره کرد که از خمیدگی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی در آن‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین به همین خاطر است که به آن‌ها مینیاتور گفته می‌شود و از این طرح‌ها نیز در هنر فرش استفاده شده است با این حال می‌توان گفت که این ظرافت در هنر مینیاتور توانسته است خود را در هنر فرش نیز مطرح کند و تابلوهای فرش با طرح مینیاتور بهترین فروش را در مراکز فروش تابلو فرش ماشینی در اصفهان دارند.

با این حال طرح‌هایی که برای هنر مینیاتور مورد استفاده قرار گرفته می‌شود به این صورت است که این ن همین طور این که جدای این که از طبیعت نیز توانسته است الهام بگیرد توانسته است که از حالت‌های عرفانی نیز استفاده کند.

تابلو فرش مینیاتوری

این حالت‌های عرفانی بیشتر در آثار استاد محمود فرشچیان وجود دارد و از این حالت‌ها بسیار استفاده شده است با این حال می‌توان از استاد نامی‌ دیگری که در این زمینه توانسته است طرح‌های زیبایی را ایجاد کند نام برد به نام استاد کمال الدین بهزاد است که به تمامی‌ معنا یک هنرمند شایسته و مورد ستایش است.

با این حال هنر مینیاتور از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و هنرمندان زیادی را نیز در این زمینه به خود اختصاص داده است با این حال می‌توان گفت که این هنر توانسته است خود را با هنر قالی بافی تطبیق دهد و استفاده شود. این هنر از سابقه و قدمت بسیار طولانی برخوردار است و می‌توان گفت که با این قدمت می‌توان گفت که برای هنر فرش بسیار کاربردی است و می‌توان از آن استفاده کرد.

همان طور که در سال‌های اخیر از آن‌ها استفاده شده است بنابراین هنر مینیاتور در صنعت فرش و تابلوفرش باعث شده است که این صنعت از تمامی‌ طبیعت در طرح‌های خود استفاده کند بنابراین این طرح‌ها در هنر فرش نیز به وجود آمده است.

با این حال می‌توان گفت که این هنر توانسته است شکل دیگری را به خود بگیرد این طرح زیبا می‌تواند به این صورت حالت زیبایی را نیز ایجاد کند با این حال یک قاب کوچک در مینیاتور باعث می‌شود که به میزان زیادی نیز ترکیبی از طبیعت را در خود جا دهد. با این حال حتی اگر از یک قاب و با فضای کم نیز استفاده شود می‌توان گفت که از طرح‌های زیبایی از طبیعت را می‌توان در آن جا داد و ایجاد کرد با این همه این طرح ‌ها تنها به طبیعت ختم نخواهد شد. در این حالت می‌توان گفت که در صنعت فرش و هنر مینیاتوری که از آن استفاده شده است می‌توان گفت که هنرمند در این حالت می‌تواند از تمامی‌ ذهنیت خود در آن استفاده کند.

این که می‌تواند از تمامی‌ ذهنیت خود برای پرورش هنر استفاده کند، بسیار مهم است و در هنر نقاشی از این حالت استفاده می‌شود و باید طبق اصول روی هر طرحی که باید اجرا شود کار کرد. بنابراین می‌توان گفت که هنر مینیاتوری می‌تواند با دست باز به استقبال طرح‌های متفاوتی که می‌تواند وجود داشته باشد برود بنابراین هنرمند در این مرحله می‌تواند تمامی‌ نکاتی را که در ذهن دارد به همان سبک و سیاق در هنر خود به وجود آورد.

تابلو فرش مینیاتوری

البته هنری که در زمان حاضر از آن یاد می‌شود هنری است که بیشتر افراد آن را هنری از اروپا می‌دانند با این که برخی نیز آن را رد کرده‌اند و معتقدند که هنر مینیاتور از قدمت زیادی برخوردار است و به ایران برخواهد گشت. البته ایران از نظر هنر و هنرپروری در ایام قدیم بسیار شهره بوده است و تنها کشوری که توانسته است از نظر هنری به خوبی از خود هنر‌های زیبایی را بپروراند ایران بوده است.

در آن ایام از کشور‌های دیگر برای دیدن هنر ایرانی به ایران می‌آمده‌اند و با این حال نیز می‌توان گفت که هنر مینیاتور و همین طور هنر‌های دیگری که در ایران وجود داشته‌اند با حمله مغولان به تمامی‌ نقاط جهان معرفی شده است. با این حال هنر ایرانی بسیار ارزشمند بوده است و همین طور نیز خواهد بود با این همه حال باید به این صنعت بسیار اهمیت داده شود زیرا این صنعت می‌تواند از نظر سود آوری بسیار مهم باشد و سود خوبی را نیز نصیب کشور کند.

اما اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد این است که این هنر توانست خود را با فرش ترکیب کند و بیشتر نیز می‌توان گفت که برای تابلوفرش مورد استفاده قرار گرفته است. این که از این هنر برای تابلوفرش استفاده شده است می‌توان این نکته را یادآور شد که تابلوفرش نیز هنری است که در آن از طرح استفاده شده است و این طرح نیز از هنر دیگری به نام نقاشی که پایه آن است ایجاد شده است.

در این زمان هنر مینیاتور نیز یک هنر بر پایه نقاشی با تفاوت‌های بسیاری است اما پایه آن را می‌توان هنر نقاشی در نظر داشت اما شکل آن به نوعی متفاوت خواهد بود.

ساختار استفاده از هنر مینیاتور در فرش

اما در کل می‌توان گفت که ساختار آن یکی است در این صورت است که از این هنر برای طرح فرش استفاده شده است، این طرح توانسته است به صورت‌های زیبایی خود را به رخ بکشاند. این که توانسته است طرح‌های عرفانی و همین طور طرح‌های انسانی و مفهومی زیادی را ایجاد کند و این باعث می‌شود که تابلوفرش از مفهوم خوبی برخوردار باشد.

این که تابلوفرش باید از مفهوم برخوردار باشد به این خاطر است که هنر بی مفهوم نیست، هنر سراسر مفهوم است و می‌توان گفت که هنر بدون مفهوم بی پایه و اساس است و به آن هنر گفته نخواهد شد. با این حال این پایه مفهومی‌ باعث می‌شود که فرش نیز به مانند تابلویی که می‌تواند مفهوم‌های زیادی را در خود جای بدهد استفاده شود و بیننده از نگاه کردن به آن لذت ببرد و باعث خستگی و دلزدگی نشود. تابلوفرش توانسته است در این راستا از این طرح‌ها استفاده کند و تابلو‌هایی با مفهوم را روانه بازار کند و سود مناسبی را نیز در این زمینه ایجاد کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *