انواع نخ بافت تابلو فرش

یکی از وسایلی که برای ایجاد تابلوفرش از آن استفاده می‌‌‍‌شود نخ است، نخ یکی از موادی است که برای بافت فرش از هر نوعی از آن استفاده می‌‌شود.
نخ‌ها با رنگ‌های متفاوتی وجود دارند و برای این که طرح‌ها و نقش‌های زیبایی را بیافرینند از آن‌ها استفاده می‌‌‍‌شود بنابراین تمامی این گره‌ها که در تار و پود فرش وجود دارد برای ساختن طرحی زیبا استفاده شده است.

با این حال نخ‌های زیادی برای این که فرشی بافته شود، استفاده می‌‌‌شود با این حال می‌‌‍‌توان گفت که این نخ‌ها با توجه به این که هر فرشی از چه طرح‌هایی می‌‌‍‌تواند برخوردار باشد می‌‌‍‌توان از آن استفاده کرد.

انواع نخ بافت تابلو فرش

انواع نخ بافت تابلو فرش شامل ابریشم، کرک، یا پشم است البته که از نخ نیز استفاده می‌‌‍‌شود نخ‌هایی که به صورت معمولی وجود دارند. البته نخ‌های دیگری نیز وجود دارند که از آن‌ها در صنعت فرش و قالی بافی استفاده می‌‌‍‌شود و تنها به این تعداد از نخ محدود نمی‌‌شود با این حال باید این نکته را دانست که فرش از هزار تار و پود تشکیل شده است.

فرش‌ها می‌‌‍‌توانند از نوع ابریشمی نیز باشند که این نوع یکی از مرغوب‌ترین فرش‌هایی است که می‌‌توان از آن نام برد با این حال تابلوفرش‌ها نیز به همین گونه هستند. برای آن‌ها نیز از همین نخ‌ها استفاده می‌‌‍‌شود با این وجود بهتر است که نخ‌ها را مورد بررسی قرار داد برخی از نخ‌ها نیز به صورت مصنوعی هستند یا این که برای فرش‌هایی که با ماشین آلات ساخته می‌‌‍‌شود بیشتر استفاده می‌‌‍‌شود. یکی از نخ‌هایی که می‌‌‍‌توان از آن در این صنعت نام برد نخ ویسکوز و نخ آکریلیک ابریشم مصنوعی است.

نخی که برای تابلوفرش استفاده می‌‌شود

تنوع در رنگ نخ برای بافت تابلوفرش

با این حال تعداد نخ‌هایی را که می‌‌‍‌توان از آن برای بافت فرش استفاده کرد بسیار متنوع هستند و می‌‌‍‌توان گفت که برای هر فرشی که بافته می‌‌‍‌شود نوع نخی که برای آن استفاده می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود. اما برای فرش‌هایی که به صورت دستباف ساخته می‌‌‍‌شوند، بهتر است که از نخ‌های طبیعی استفاده شود و همین طور نیز خواهد بود و از این نخ‌ها نیز استفاده می‌‌‍‌شود.
زیرا برای فرش‌های دستباف نمی‌‌توان از نخ‌های دیگری استفاده کرد، بنابراین برای این فرش‌ها نیز از نخ‌هایی که به صورت طبیعی وجود دارد استفاده می‌‌‍‌شود. با این حال می‌‌‍‌توان نخ‌ها را دسته بندی کرد، نخ‌ها می‌‌‍‌توانند در دو دسته قرار داشته باشند دسته اولی که می‌‌‍‌توان برای آن در نظر داشت.

دسته بندی نخ تابلوفرش

نخ‌هایی که در دسته اول در این نوع از دسته بندی می‌‌‍‌توانند قرار داشته باشند از نوع دسته ترکیبی هستند این نخ‌ها می‌‌‍‌توانند برای فرش‌هایی مورد استفاده قرار می‌‌‍‌ گیرند که با ماشین آلات ساخته می‌‌‍‌شود. همان طور که از نام این نخ‌ها نیز مشخص است از ترکیب نخ‌های متفاوتی برای این نوع از نخ‌ها استفاده می‌‌‍‌شود و می‌‌‍‌توان گفت که از نخ به تنهایی در آن‌ها استفاده نمی‌‌شود.

با این حال می‌‌‍‌توان گفت که ترکیب‌های متفاوتی می‌‌‍‌توانند به وجود بیاید برای همین است که تار و پودی که در فرش‌ها استفاده می‌‌‍‌شود، می‌‌‍‌تواند بسیار متفاوت باشد. این تفاوت همیشه در نخ‌هایی است که در فرش‌ها از آن‌ها استفاده می‌‌‍‌شود با این حال دسته دیگری از نخ نیز وجود دارد که به آن‌ها نخ‌های غیر ترکیبی نیز گفته می‌‌‍‌شود. این نخ‌ها به این صورت هستند که تنها برای فرش‌ها و تابلوفرش‌هایی استفاده می‌‌‍‌شود که به صورت دستباف باید ساخته شوند با این حال می‌‌‍‌توان گفت که این نوع از فرش‌ها به فرش‌های دستباف نیز معروف هستند. با این حال می‌‌‍‌توان گفت که این فرش‌ها می‌‌‍‌توانند از قیمت‌های بالایی نیز برخوردار باشند در این صورت می‌‌‍‌توان گفت که از نظر کیفیتی نیز بسیار بهتر و مناسب‌تر خواهند بود.

نخی که برای تابلوفرش استفاده می‌‌شود

استفاده از نخ ابریشم برای بافت فرش

این فرش‌ها بیشتر از نخ‌های ابریشمی در آن‌ها استفاده می‌‌‍‌شود این نخ‌ها بسیار ظریف و براق هستند بنابراین از میزان قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند با این حال می‌‌‍‌توان گفت که نخ‌های ابریشمی بسیار ظریف هستند. این ظرافت برای فرش‌ها و تابلوفرش‌ها بسیار موثر است بنابراین می‌‌‍‌توان گفت که به طرح فرش نیز جلوه دیگری خواهد بخشید با این حال تنها برای فرش‌های دستباف از این نوع از نخ‌ها استفاده می‌‌‍‌شود.

البته جدای این که ابریشم برای فرش می‌‌‍‌تواند زیبایی زیادی داشته باشد می‌‌‍‌توان گفت که می‌‌‍‌تواند از نظر مقاومت و استحکام نیز بسیار مقاوم باشد در این صورت می‌‌‍‌توان گفت که این استحکام برای این است که خود نخ ابریشم مقاوم است. این مقاومت در این نوع از نخ‌ها باعث نشده است که از ظرافت آن کاسته شود با این حال هم زیبایی و ظرافت خود را دارد و هم این که از نظر استحکام بسیار مقاوم است. یکی از خصوصیات دیگری که می‌‌‍‌توان برای نخ ابریشم به کار برد این است که این نخ‌ها می‌‌‍‌توانند بسیار نرم باشند و از لطافت بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. این لطافت همراه با ظرافت حالت بسیار دلنشینی را ایجاد خواهد کرد با این حال ابریشم در این حالت زمانی که در فرش از آن استفاده می‌‌‍‌شود به صورت بسیار برجسته نمایان می‌‌‍‌شود و از آن استفاده می‌‌‍‌شود.

برای همین نخ‌های ابریشمی که در فرش از آن‌ها استفاده می‌‌‍‌شود می‌‌‍‌تواند رنگ و لعاب بسیار خوبی را برای فرش ایجاد کند این رنگ و لعاب خوب به خاطر این است که نخ ابریشم از برق و خوش رنگی خوبی برخوردار است. بنابراین زمانی که در فرش از آن استفاده می‌‌‍‌شود باعث می‌‌‍‌شود که طرح‌هایی که در فرش وجود دارد خود را به خوبی به نمایش بگذارد. با این حال این فرش‌ها و هچنین تابلوفرش‌هایی که در بازار یافت می‌‌‍‌شود در این حالت می‌‌‍‌توانند بسیار گران قیمت و پرهزینه باشند برای همین فرش‌هایی که به صورت دستباف هستند و از نخ ابریشم بافته می‌‌‍‌شوند بسیار گران هستند. اما جدای این هزینه و گرانی که برای آن‌ها وجود دارد می‌‌‍‌توان گفت که این فرش‌ها می‌‌‍‌توانند بسیار زیبا نیز باشند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند.

بنابراین بیشتر افراد از فرش‌هایی که به صورت دستباف وجود دارند بیشتر استقبال می‌‌‌کنند البته فرش و تابلوفرش‌هایی که با دستگاه نیز ساخته می‌‌‌شوند نیز می‌‌‌توانند با کیفیت باشند و این فرش‌ها فروش خوبی در مراکز خرید تابلو فرش در اصفهان دارند اما به هر حال مرغوبیتی که برای فرش‌ها و تابلوفرش‌ها باید وجود داشته باشد مهم‌تر خواهد بود، بنابراین می‌‌‌توان گفت که فرش‌های ابریشمی از مرغوبیت به همراه کیفیت برخوردار هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *