نقوش تابلوفرش

با پیدایش قالی و استفاده کردن از هنر ایرانی و فرش ایرانی باعث شد که طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی نیز در این زمینه به وجود بیاید این طرح و نقش‌ها تنها در یک جا ایجاد نشد و با این حال در بیشتر شهر‌ها نیز از این هنر استفاده شد و این که هر شهری توانست طرحی نو و زیبا را ایجاد کند.

تفاوت هنر تابلوفرش در آذربایجان

یکی از استان‌‌هایی که در آن قالی به وجود آمد و این که طرح خاصی را نیز برای متمایز کردن هنر تابلوفرش و قالی خود ایجاد کرد استان آذربایجان است در این استان تمامی فرش‌هایی که تولید می‌شود به سبک ترکی است.
با این حال به این سبک از فرش، فرش ترکی گفته می‌شود این تابلوفرش‌ها از نظر این که بسیار مقاوم و مستحکم هستند جای شکی را باقی نمی‌گذارند بنابراین این هنر در این استان بسیار رواج دارد و بسیار کاربردی است.
با این حال این استان توانسته است که برای خود سبکی را به وجود بیاورد و این سبک منحصر به خود استان آذربایجان می‌باشد. در این زمان طراحان بسیار حرفه‌ای در این استان وجود دارند که این طراحان از سبک‌های بسیار قدیمی در کار خود استفاده می‌کنند بنابراین اگر فرش‌های اصیل این استان بسیار قدیمی هستند و از طرح‌های قدمت دار استفاده می‌کنند.
با این حال میزان اشتغال زایی برای این هنر در این استان بسیار زیاد است و این که میزان پیشرفت برای این صنعت بسیار زیاد بوده است و از پتانسیل آن استفاده شده است. طرح‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند بیشتر از نوع طرح‌های اسلیمی و شاه عباسی است با این حال طرح‌های دیگری نیز وجود دارند اما این طرح‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو فرش

پیشرفت هنر تابلوفرش در آذربایجان غربی

بعد از این استان نوبت به آذربایجان غربی می‌رسد که در این هنر بسیار پیشرفت داشته است. البته تابلوفرش و این که استفاده از گلیم در این استان بسیار زیاد است با این حال فرش‌هایی که در این استان تولید می‌شود بیشتر برای صادرات ایجاد می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت که میزان صادرات فرش در این استان بسیار زیاد است این نیز به خاطر طرح‌های زیبایی است که در آن وجود دارد و این که از نظر کیفیت نیز بسیار با کیفیت هستند.

مرغوب‌ترین فرش‌ها و تابلوفرش در اردبیل

ابریشم در این فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد فرش دیگری که می‌توان از آن یاد کرد فرش اردبیل است این فرش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از نظر کیفیتی بسیار با کیفیت و مرغوب خواهد بود.
با این حال می‌توان گفت که مرغوب بودن این فرش‌ها باعث شده است که فرش اردبیل در موزه‌های کشور‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته باشد بنابراین سبک فرش‌هایی که در اردبیل ایجاد می‌شود به دوران صفویه نسبت داده شده است. بنابراین می‌توان گفت که قدمت زیادی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و می‌توان گفت که قدمت زیادی برای این گونه از فرش‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.
با این حال این صنعت در استان اردبیل هنوز نیز وجود دارد و رواج خود را از دست نداده است بنابراین این صنعت باعث شده است که به میزان زیادی نیز اشتغال زایی ایجاد شود.
با این همه تعداد افرادی که به این هنر علاقه مند هستند و این کار را در این استان انجام می‌دهند بسیار زیاد است و می‌توان گفت که هم زنان و هم مردان به این کار در این استان مشغول هستند.

تابلو فرش

استان اصفهان و استفاده از نقوش تابلوفرش

بعد از استان اردبیل استان اصفهان است که در زمینه نقوش تابلوفرش می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد در استان اصفهان تنوع استفاده از فرش‌های دستباف بسیار زیاد خواهد بود.
طرح‌هایی که در استان اصفهان از آن‌ها استفاده می‌شود متنوع هستند و به آن ‌ها طرح‌هایی با نام لچک و ترنج نیز گفته می‌شود طرح‌های زیادی برای این فرش‌ها نیز وجود دارد مانند شکارگاه و گلدانی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود. در استان اصفهان بیشتر این هنر در شهرستان‌های اطراف آن ایجاد می‌شود و رونق دارد در این استان از کارگاه‌های قالی بافی زیادی استفاده شده است که زنان در آن‌ها مشغول به کار و فعالیت هستند.
بیشتر رنگ‌هایی که در فرش‌های استان اصفهان استفاده می‌شود رنگ‌های ملایم است و از رنگ‌های تند کمتر استفاده می‌شود این نیز یک نوع از سبک برای فرش‌هایی است که در استان اصفهان ایجاد می‌شود. با این حال استان اصفهان از سبک‌های بسیار متفاوتی برخوردار است زیرا هر یک از شهرستان‌های استان اصفهان که به این هنر روی آورده‌اند برای خود سبکی جداگانه دارند و از آن استفاده می‌کنند.
بنابراین استان اصفهان را جز استان‌هایی با سبک‌های متفاوت باید دانست و این که این سبک‌ها نیز مربوط به یکی از شهرستان‌ها خواهد بود یکی از سبک‌هایی که در استان اصفهان وجود دارد سبک فرش فریدن است.

سبک های متفاوت تابلوفرش در فریدن و طرح های زیبای ارامنه

در این شهرستان از طرح‌های عشایری بیشتر استفاده می‌شود و طرح‌های ذهنی و همچنین گره‌های ترکی نیز در آن‌ها استفاده می‌شود با این حال به سبک این فرش‌ها بیشتر فرش‌های ارمنی گفته می‌شود. زیرا این فرش‌ها به دست ارامنه در زمان‌های قدیم ایجاد شده است بنابراین می‌توان گفت که در زمان‌های بسیار دور در زمان عباس صفوی ارامنه در این نقطه دست به این کار زده‌اند و کار فرش بافی را انجام می‌داده‌اند.
با این حال این طرح‌ها در این فرش‌ها در تابلوفرش‌هایی که در اصفهان می‌توان دید نیز یافت می‌شود بنابراین این طرح‌ها توانسته‌اند در تابلو فرش اصفهان نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

استان البرز و هنر تابلوفرش

یکی از استان‌های دیگری که می‌توان از آن نام برد استان البرز است در این استان نیز از این هنر بسیار بهره برده‌اند در استان البرز در قسمت‌هایی که هنوز بافت قدیمی وجود دارد از این هنر استفاده می‌شود.
با این حال چون استان البرز به تازگی توانسته است به عنوان یک استان از تهران جدا شود بنابراین می‌توان گفت که این استان به قدمت و یا پیشینه‌ای که بتوان برای آن در نظر گرفت را با دو استان می‌توان انجام داد. به این صورت که این قدمت را می‌توان با استان تهران و البرز یکی دانست با این حال تاریخچه و پیشینه هنر و صنعت فرش در این دو استان با یکدیگر گره خورده است. طرح‌هایی که در این فرش‌ها استفاده می‌شود بیشتر به دوره قاجاریه برخواهد گشت بنابراین می‌توان گفت که سبک فرش‌هایی که در این استان ایجاد می‌شود به سبک قاجاریه می‌باشد.
با این حال این نوع از سبک در زمان‌های قدیم بسیار استفاده می‌شده است و بسیار نیز اصیل بوده است اما در زمان حاضر کمتر می‌توان رنگ و اثری از این طرح‌ها را مشاهده کرد. بنابراین می‌توان گفت که به نوعی این هنر در این استان به تحریف رفته است بنابراین برای دیدن این طرح‌ها بهتر خواهد بود که به موزه و به فرش‌هایی که بسیار قدیمی هستند رجوع کرد و یا این که نمونه‌ای از آن را یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *