هنر فرش بافی ایران

شاید تا کنون در تاریخ ایران به این مورد بر خورده باشید که ایرانیان در تمامی این دوران تاریخی هنر و هنرمندی ایرانیان را در تمامی جوامع مشاهده کرده باشیم اما واقعیت این است که این هنر زبانزد تنها مختص به آن زمان نبوده است و تنها به یک دوره‌ی خاص ختم نمی‌شود با این حال می‌توانیم این را بگوییم که امروزه نیز توانسته‌ایم این نام نیک را با خود به همراه بکشانیم و آن‌ها را به تمامی جهانیان معرفی کنیم اما واقعیت این است که ما در تمامی این دوران توانسته‌ایم این لقب را برای خود نگه داریم.

احتمالا سری به موزه‌های آثار باستانی زده باشید. تعجبی ندارد اگر بسیاری از شما متحیر شوید از این اندازه هنر و تمدن که در این مرز و بوم بوده است. امروزه در بسیاری از مواقع می‌توانیم بگوییم که ما ایرانیان توانسته‌ایم مرزی از هنر را در دنیا جا به جا کنیم. اما با این حساب می‌توانیم بگوییم که تا چه اندازه به فکر هستیم که آن را در میان تمامی جهانیان اشاعه دهیم. امروزه ما کم کاری‌هایی را در این زمینه داشته‌ایم اما واقعیت این است که ما باید فکری اساسی در این باره کنیم.

 هنر تابلو فرش ایرانیشاید بسیاری از این آثار می‌تواند این را به گوش جهانیان برساند که ما توانسته‌ایم در زمانی که بسیاری از تمدن‌ها وجود نداشته‌اند چنین شاهکارهای هنری داشته باشیم. امروزه ما می‌توانیم بگوییم که این آثار برای ما مهر تاییدی هستند بر این مسئله که ایرانیان همیشه و در همه حال توانسته‌اند هنر خود را حفظ نمایند.
در زمانی که بشر هنوز نتوانسته بود چرخ سفالگری را اختراع کند نقوشی زیبا را بر روی همان آثار کج و معوجی که دست به ساخت آن زده بود پدیدار می‌کرد. بسیاری از این آثار در ایران توسط باستان شناسان کشف شده است که می‌توانیم آن‌ها را در نوع خود بی نظیر بدانیم. بسیاری از متخصصان بر را این باورند که ایرانیان از همان زمان‌های باستان توانسته‌اند بسیاری از هنر‌هایی را که در هیچ کجای عالم یافت نمی‌شد را بر زندگی شان وارد کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

امروزه ما می‌توانیم بگوییم که تا اندازه‌ای که در این زمینه فعالیت کرده‌ایم تمامی افراد بر این نظر متفق القول بوده‌اند که ایرانیان جزء هنرمندترین جوامع هستند، اما امروزه می‌توانیم این را بگوییم که این نظر نه تنها امروزه بلکه در تمامی زمان‌ها پایدار بوده است. در آن زمان هم ایرانیان در میان تمدن‌های دیگر بسیار مشهور بوده اند. آن‌ها از همان ابتدا علاقه‌ی عجیبی به هنر داشته‌اند برعکس یونانیان که سراسر تاریخ آنان را جنگاوری پوشانده است. با این حساب می‌توانیم این را بگوییم که ما تا اندازه‌ی زیادی هنر با ذائقه‌ی ما عجین شده است و توانسته‌ایم خود را از این بند رها کنیم که بیشتری کشورها به آن می‌پرداختند آن هم جنگاوری بود.

 هنر تابلو فرش ایرانیتا همیشه ایرانیان هنر و هنرمند را ارج می‌داده‌اند و تا می‌توانسته‌اند به آنان بابت کاری که می‌کرده‌اند پاداش می‌داده‌اند اما امروزه می‌توانیم این را بگوییم که شاید هزینه‌های هنرمندان کمی رو به کاهش رفته باشد اما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این را بگوییم که جایگاه و منزلت آنان متزلزل شده است. بسیاری از کسانی که در موزه‌ها آثار ما را یافت می‌کنند و مشاهده می‌کنند بسیار ترغیب می‌شوند تا به ایران بیایند و از آثار بیشتری لذت ببرند.

اما این هنرمندی تنها مختص به ظروف نمی‌شود بلکه این هنرمندی بسیاری از معماران را نیز در بر می‌گیرد. حتما شما بسیاری از بناهایی را نتها در ایران بلکه در تمامی کشورها دیده‌اید که به دست ایرانیان ساخته شده است. این نشان از آن دارد که ما می‌توانیم حتی در زمینه‌ی معماری هم از بسیاری از کشورها جلو باشیم. امروزه می‌توانیم این را بگوییم که ما تا اندازه‌ی زیادی توانسته‌ایم این را به مردمان کشور خودمان بفهمانیم اما واقعیت این است که نتوانسته‌ایم فرهنگ اصیل خود را به بسیاری از کشورهای دیگر برسانیم تا بتوانیم فرهنگ خود را بیشتر از پیش اشاعه دهیم.
امروزه شاید بسیاری از ما می‌توانیم این را بگوییم که ما را در بسیاری از کشورها با نام هنر فرش بافی می‌شناسند. امروزه بسیاری از تابلو فرش دستباف ایرانی برای صادرات به کشورهای دیگر روانه می‌شود و می‌توانیم آن‌ها را یکی از نمادهای ایرانی بنامیم. فواید صادرات تابلو فرش دستباف برای کشور بسیار زیاد است،  اما متاسفانه امروزه به دلیل آنکه تابلو فرش ماشینی از قیمت کم‌تری برخوردار است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از آن‌ها خریداری کنند اما غافل از آن که تابلو فرش دستباف چنان روحی به منزل شما می‌دهند که هیچ تابلو فرش دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهند.

 هنر تابلو فرش ایرانی
تابلو فرش دستباف می‌تواند برای شما سرمایه‌ای باشد که بتوانید آن‌ها را در چند سال آینده به قیمت روز تعویض و یا بفروشید. اما تابلو فرش ماشینی این امکان را برای شما فراهم نمی‌آورد شما پس از آنکه بخواهید آن را تعویض کنید باید به طور کلی قید آن را بزنید اما ما می‌توانیم این را بگوییم که تا چه اندازه می‌توانیم از فرش دستباف حمایت کنیم.

اما با این وجود دیگر نمی‌توانیم این را بگوییم که ما از یک هنر هزاران ساله حمایت کرده‌ایم بلکه باید این را بگوییم که ما هزینه‌هایمان را به هنر و فرهنگ کشور ترجیح داده‌ایم. امروزه می‌توانیم این را بگوییم که ما با خرید تابلو فرش دستباف می‌توانیم بسیاری از هنرمندان را حمایت کنیم و آن‌ها را در این راه سخت یاری کنیم. ما با صادرات این هنر می‌توانیم آن را بگوییم که می‌توانیم هنر خود را به همگان برسانیم اما امروزه با وجود فرش‌های ماشینی کمی این آرزو کم رنگ شده است اما به هر حال بهتر است تا فراموش نشدن این هنر کاری کنیم تا بعدا پشیمان نشویم.
این پشیمانی هزینه‌ی زیادی را برای ما دارد چرا که این هنر به دلیل صادارتش به کشورهای خارجی توانسته است تاثیر بسیاری بر کشور ما داشته باشد و ارز زیادی را وارد کشور ما کند به همین دلیل هم بهتر است آن را حمایت کنیم البته این حمایت تنها به مسئولین مربوط نمی شود ما مردم نیز می‌توانیم کمک شایانی به این صنعت داشته باشیم و از آن حمایت‌های لازم را انجام دهیم. شما می‌توانید با انتخاب و خرید تابلوفرش دستباف ایرانی نه تنها می‌توانید منازل خود را زیباتر از گذشته جلوه دهید بلکه با این کار حمایت خوبی از هنرمند این کار کرده‌اید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *