خانه گذاری برای تابلو فرش

یکی از نکاتی که می‌توان برای نقشه در تابلو فرش از آن بهره برد خانه‌هایی است که برای آن وجود دارد این خانه‌ها برای نقشه کار ضروری را ایفا می‌کنند. این خانه بندی به بافنده کمک می‌کنند که در این شرایط بتواند به راحتی کار بافت فرش را انجام دهد. بافت فرش بدون نقشه انجام نخواهد گرفت برای همین بهتر است که از نقشه برای بافت فرش استفاده کرد.

روش سنتی ایجاد نقشه و خانه گذاری برای آن

در روش‌های قدیمی برای بافت فرش از نقشه‌های سنتی استفاده می‌شد. این نقشه‌ها می‌توانستند به این صورت باشند که از خانه‌های زیادی برخوردار بودند.
این خانه‌ها به صورت مربعی شکل و بسیار کوچک وجود دارند. هر مربعی می‌تواند در خود خانه‌های زیادی را در برداشته باشد. به این صورت این نقشه‌ها می‌توانند به صورت شطرنجی نیز وجود داشته باشد. این نقشه‌ها بسیار پر زحمت هستند؛ زیرا آن‌ها را باید با ترتیب خاصی بافت.
با این حال برای نقشه‌هایی که در قدیم از آن‌ها استفاده می‌شده است از جنس کاغذ‌هایی بوده‌اند که به صورت خانه‌های شطرنجی وجود داشتند.
این خانه‌های شطرنجی می‌توانسته‌اند کمک زیادی به کسی که طرح فرش را ایجاد می‌کرده است داشته باشد. در این حالت نیز سختی و مشکلات زیادی را نیز داشته است. با این حال بافنده باید برای این که این نقشه‌ها را به کار ببرد، از نقشه خوانی خوبی نیز برخوردار باشد.

زیرا باید تک تک خانه‌هایی را که در نقشه وجود دارد را به راحتی بخواند و خانه به خانه به جلو برود. یکی از مهارت‌هایی که یک بافنده در آن زمان می‌توانسته است داشته باشد این است که بتواند خانه خوانی را در نقشه به راحتی انجام دهد.

کسانی که در این کار حرفه‌ای هستند می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. با این حال این کار زمان کمتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. اما زمانی که بافنده قالی نتواند این کار را با سرعت انجام دهد وقت زیادی را از دست خواهد داد.

خانه بندی

کاغذ‌های شطرنجی و کاربرد آن در نقشه

این کاغذ‌ها زمانی که برای نقشه وجود داشتند و حالت کاربردی بیشتری را برایشان ایجاد شده بود حالت پیچیده‌ای را برای بافنده به وجود آورد. این حالت پیچیده باعث شد که کار بافنده بسیار سخت شود. بنابراین بافنده باید بسیار حرفه‌ای باشد تا بتواند از این نقشه‌ها برای بافت قالی بهره ببرد.
با این حال زنان و مردان زیادی را زبردستی خاصی که بر روی نقشه‌هایی از این دست داشتند به راحتی توانستند که این فرش‌ها را با این حالت سخت نقشه بیافرینند.

طراحی نقشه با رایانه

با این حال تحولات زیادی برای نقشه‌هایی که در بازار برای بافت فرش وجود داشت انجام شود، با این حال این تحولات برای تابلوفرش نیز صادق بود و به وجود آمد. برای نقشه‌های سنتی و قدیمی باید این کار را با دقت بسیار زیادی انجام داده می‌شد، زیرا باید هر خانه شمرده می‌شد و باید خانه به خانه کار بافت را انجام می‌داد. زمانی که نقشه‌ها به صورت کامپیوتری ایجاد شدند این نقشه‌ها از راحتی بسیار زیادی برای بافت برخوردار بودند؛ زیرا از آن‌ها به راحتی استفاده می‌شده است. زمانی که تحول در نقشه و طرح‌هایی که برای قالی از آن استفاده می‌شد به وجود آمد می‌توان گفت که در رنگ‌هایی که برای فرش و یا قالی استفاده می‌شد نیز تغییرات زیادی به وجود آمد.

تاثیر رنگ نخ در بافت قالی

رنگ استفاده شده در نخ تابلو فرش اهمیت بسیار زیادی دارد، با توجه به این که برای نخ از رنگ استفاده شده است از رنگ‌هایی که به صورت مصنوعی یا به نوعی دیگر یا به صورت شیمیایی بوده است.
با این حال از رنگ‌های شیمیایی نیز برای بافت فرش و همین طور برای بافت تابلوفرش نیز استفاده می‌شده است. حتی در حال حاضر نیز از این رنگ‌های شیمیایی بهره برده می‌شود. زمانی که خانه در فرش‌ها رنگ خود را باخت و نقشه‌های کامپیوتری ایجاد شدند در این زمان بود که تغییرات زیادی برای نقشه به وجود آمد.
این تغییرات شامل این بود که در نقشه دیگر خانه کاربردی نداشت و از کد به جای خانه در نقشه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌داده‌اند. با این حال برای این نوع از کد‌ها که برای نقشه‌های جدید رایانه‌ای در نظر گرفته شده است دسته بندی وجود دارد. این دسته بندی در دو حالت می‌تواند وجود داشته باشد.

نقشه

یکی از کدبندی‌هایی که برای نقشه انجام می‌گیرد کدبندی برای رنگ است. در این نوع از کدبندی که به میزان زیادی به تفکیک نقشه بسیار کمک کرده است.
زیرا این تفکیک باعث می‌شود که به راحتی قسمت‌هایی از فرش که به رنگ‌های خاصی نیاز دارد را پیدا کرد. به راحتی نیز رنگ مورد نظر آن را ایجاد کرد.
یکی از دسته بندی‌های دیگری که برای کدبندی در نظر گرفته می‌شود این است که از کد چله قالی بهره برده شود. این کدبندی برای راحتی بافنده ایجاد شده است.

این حالت برای این است که بافنده به راحتی می‌تواند گره هر نقشه را پیدا کند. این که به راحتی نیز می‌تواند رنگ آن را نیز پیدا کند. در این شرایط باید از کد گذاری برای این که سرعت العمل بافنده بیشتر شود می‌توان استفاده کرد. در نقشه‌هایی که به صورت کامپیوتری ایجاد می‌شود تمامی نکات در آن رعایت می‌شود.

این نکات نیز بسیار دقیق بیان می‌شود. اگر نکته‌ای به صورت دقیق در نقشه بیان نشود؛ نقشه‌ای که برای قالی به کار برده می‌شود طرح زیبایی را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین متقارن بودن و این که نظم و ترتیب مناسب و اندازه مناسب برای آن وجود داشته باشد. در این شرایط است که طرح نقشه می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد. در نقشه‌های کامپیوتری گزینه‌هایی به این شکل هستند که شامل:

  • تعداد رنگ
  • اندازه آن
  • گره
  • رجشمار
  • تعداد فرش

این‌ها نکاتی است که در نقشه فرش‌های کامپیوتری به کار برده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *