طرح‌های مذهبی تابلو فرش‌

همان طور که از نام این نوع از تابلوفرش‌ها نیز مشخص این است که این نوع از تابلوفرش‌ها برای طرح‌هایی به کار می‌روند که اصولا به شکل مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شود. در این شرایط این نوع از فرش‌ها برای مکان‌های خاصی نیز به کار برده می‌شود؛ بنابراین تنوعی که برای طرح‌هایی که برای تابلوفرش وجود دارد بسیار زیاد خواهد بود.
حتی طرح‌هایی که به صورت مذهبی بافته خواهد شد برای همین است که می‌توان از این نوع طرح‌ها نیز در محیط‌هایی مانند منزل نیز استفاده کرد.

طرح‌های مذهبی تابلو فرش‌

طرح‌های مذهبی تابلو فرش‌ عبارت است از:

  1. طرح آیات قرآن
  2. طرح چهره پیشوایان و امامان
  3. طرح داستان‌های دینی
  4. طرح‌های مفهومی
  5. طرح ادیان دیگر برای تابلوفرش
  6. طرح داستان‌هایی ادیان مختلف
  7. طرح از اماکن مذهبی
  8. طرح از داستان‌های عاشورایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تابلو فرش دینی

۱. طرح آیات قرآن

هنر تابلو فرش طرح‌های مختلفی دارد، این نوع از طرح یکی از طرح‌هایی است که بسیار کاربردی است و غالبا بیشتر افراد از این طرح‌ها استفاده می‌کنند.
برای همین از استقبال بی نظیری نیز برخوردار است، مخصوصا در بیشتر موارد از آیه‌هایی نظیر آیت الکرسی بیشتر به کار برده می‌شود و خریداران زیادی را نیز این نوع از طرح به خود اختصاص داده است.

۲. طرح چهره پیشوایان و امامان

یکی از طرح‌های دیگری که برای تابلوفرش از آن بهره برده می‌شود، طرح‌هایی است که برای امامان و پیشوایان بافته شده است، که بیشتر از حالت‌های مفهومی برای این نوع از طرح‌ها استفاده می‌شود و در مرکز خرید و فروش تابلو فرش در اصفهان جزء فرش‌های محبوب و پر فروش به حساب می‌آید.
این حالت‌های مفهومی بیشتر برای طرح‌های دینی کاربرد دارد؛ زیرا این نوع از طرح‌ها بیشتر حالت پند و‌ اندرز را به مخاطب خود القا می‌کنند، بنابراین قالب‌های آن‌ها بیشتر مفهومی است.

۳. طرح داستان‌های دینی

این طرح برای تابلوفرش بسیار مناسب است د، این تابلوفرش‌ها می‌توانند به این صورت باشند که داستان‌های عرفانی و مذهبی را که رخ داده شده است را به راحتی به تصویر می‌کشند و آن را بر روی فرش پیاده سازی می‌کنند. تابلو فرش دستباف یک سرمایه‌گذاری مطمئن است و طرح‌های مذهبی طرفداران زیادی دارند.
این طرح‌های داستانی می‌توانند مانند طرح داستان ضامن آهو، که این داستان برای شخصیت امام رضا علیه السلام بیان شده است.

۴. طرح‌های مفهومی

یکی از طرح‌های تابلو فرش طرح‌هایی است که به صورت مفهومی مورد استفاده قرار می‌گیرد این نوع از طرح‌ها حالت‌های مذهبی را به نوعی با نکته‌هایی از عرفان در هم می‌آمیزند.
بنابراین زمانی که این اتفاق خواهد افتاد که طرح‌هایی که به این صورت وجود دارند، برای آن‌ها بسیار جای تامل است.

۵. طرح ادیان دیگر برای تابلوفرش

یکی دیگر از تابلوفرش‌هایی که می‌توان از آن نام برد تابلوفرش‌هایی است که طرح‌هایی از ادیان دیگر را در بر خواهد گرفت، بنابراین آن‌ها نیز از طرح‌های زیبایی برخوردار هستند.
یکی از این طرح‌ها که برای ادیان به کار برده می‌شود، طرح چهره حضرت مسیح است، که با طرح‌های متفاوتی نیز ایجاد شده است در این شرایط است که این طرح‌ها، طرح‌هایی بسیار خاص خواهد بود.

تابلو فرش دینی

۶. طرح داستان‌هایی ادیان مختلف

در این مورد برای تابلوفرش برای حضرت مسیح بسیار استفاده شده است، بنابراین تمامی داستان‌هایی که برای حضرت مسیح وجود داشته است در این نوع از تابلوفرش‌ها بافته شده است.
همچنین تعداد افراد زیادی از این نوع از تابلوفرش‌ها لذت می‌برند و تنها مخصوص به یک دین خاص نخواهد بود با این حال این نوع از تابلوفرش مشتاقان مخصوص به خود را دارد.

۷. طرح گنبد و مساجد

یکی از طرح‌های مذهبی دیگر، طرح مسجد است این نوع از طرح از قدیم نیز به کار برده می‌شده است بنابراین این طرح بسیار قدیمی است.
بنابراین از قدمت خوبی برخوردار است، در این شرایط است که این نوع از طرح‌ها، بیشتر برای مساجد استفاده می‌شده است، با این حال نیز هنوز نیز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.
بنابراین برای این نقش‌ها و طرح‌ها بهره بردن از بهترین و دلچسب‌ترین نقش‌ها باعث خواهد شد که با روح انسان توامان شود و تجلی بی نظیری را به اثر خواهد بخشید.

۸. طرح از اماکن مذهبی

طرح دیگری که از آن بیشترین میزان بهره وری وجود داشته است؛ طرح‌هایی است که به صورت مذهبی و بیشتر در مناطق آسیایی به کار برده شده است. در این شرایط است که بیشتر طرح‌هایی که به این صورت در ایران استفاده شده است، به گنبد امام رضا برخواهد گشت. در این صورت طرح گنبد امام رضا بسیار زیبا و از نظر ساختار بسیار روح نواز است.
با این حال یکی از طرح‌هایی که می‌توان برای اماکن مذهبی از آن یاد کرد؛ طرح کعبه است، البته این طرح بسیار پر کاربرد است و همین طور این که حالت‌های مفهومی بیشتر برای این طرح در نظر گرفته می‌شود.
طرح کعبه با حالت‌های عرفانی بسیار در هم آمیخته می‌شود و بنابراین می‌توان گفت که این نوع از طرح بسیار زیبا خواهد بود.

۹. طرح از داستان‌های عاشورایی

یکی از طرح‌های دیگری که می‌توان از آن نام برد؛ طرح‌های عاشورایی است؛ که در این طرح‌ها از کار‌های حماسی بیشتر استفاده می‌شود.
در این صورت این نوع از طرح بیشتر به نام طرح‌های حماسی نام خواهد گرفت، طرح‌هایی که داستان‌های زیادی را بیان خواهد کرد و دلاور مردی‌های زیادی را به نمایش خواهد گذاشت.
با این حال این دسته از فرش‌ها را می‌توان جز دسته فرش‌هایی قرار داد که حالت‌های مفهومی زیادی را به نمایش خواهند گذاشت.
با این حال، این دسته بندی‌هایی است که برای این نوع از فرش‌ها می‌توان در نظر گرفت.
طرح‌هایی که برای تابلوفرش استفاده می‌شود بسیار گسترده است و در طول مدت زمانی نیز طرح‌های جدید‌تری وارد بازار خواهد شد.
بنابراین طراحی برای تابلوفرش یکی از کار‌هایی است که باید از خلاقیت‌های زیادی برخوردار باشد این خلاقیت می‌تواند باعث شود که طرح‌های زیادی را مورد استفاده قرار داد. در این صورت است که این طرح‌ها از ذهن انسان برای فرش پدیدار خواهد شد، با این همه این نوع از طرح‌ها می‌توانند بسته به نوع و سلیقه‌ای که افراد می‌توانند داشته باشند بسیار متفاوت باشد.

در این حالت بهتر است این نکته را یادآور شد که تابلوفرش باید بتواند با روح انسان ارتباط برقرار کند زمانی که این اتفاق بین روح انسان و طرح فرش به وجود آمد که فرش از طراحی خوبی برخوردار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *