تابلوفرش دستباف

یکی از هنر‌های بسیار زیبایی که می‌توان از آن نام برد استفاده از هنر تابلوفرش دستباف است که به صورت‌های گوناگون و طرح‌های گوناگونی از آن استفاده می‌شود.
در این میان استفاده از طرح و نقش از اهمیت زیادی برخوردار است این که چه طرح و نقشی را مورد استفاده قرار داد بسیار مهم است بنابراین در دل این نقش‌ها و طرح‌هایی که ایجاد می‌شود نکته‌های بسیار ظریفی می‌‌تواند وجود داشته باشد.
بنابراین هنر می‌تواند به هر صورتی که باشد با انسان حرف بزند و نکته‌های زیادی را در قالب یک رنگ و طرح به انسان نمایان سازد این حالت به این خاطر است که هنر از ذهن پر پیچ و خم انسان عبور خواهد کرد.

بنابراین به وسیله دست خود را آشکار خواهد کرد، با این حال باید این را دانست که استفاده از هنر در فرش نیز همین گونه خواهد بود، این که فرش بتواند با انسان حرف‌های زیادی داشته باشد.
این حرف‌ها از طرح‌هایی که محتوا مناسبی دارند ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که فرش از طرح و رنگ برای بیان مطالب بسیار زیادی برای کسانی که می‌خواهند از این نکات بهره ببرند خواهد بود.

تفاوت تابلوفرش دستباف و ماشینی

استفاده از ماشین برای صنعت قالی بافی و تابلوفرش

با توجه به این که دیگر در این کار دست دخالتی ندارد و از ماشین‌های قالی بافی برای این کار استفاده می‌شود می‌توان گفت که تفاوت‌هایی به وجود آمده است با این حال با توجه به این که شباهت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد می‌توان گفت که تفاوت‌هایی نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

۱. استفاده از ماشین آلات برای سود آوری بیشتر

یکی از دلایلی که از ماشین آلات مخصوص بافت فرش استفاده می‌شود به این خاطر است که با استفاده از این ماشین آلات میزان تولید بسیار افزایش خواهد یافت.
بنابراین زمانی که این اتفاق ایجاد می‌شود می‌توان گفت که میزان فروش نیز افزایش پیدا می‌کند و درآمد بسیار زیادی را نیز برای افراد که در این صنعت مشغول هستند را به وجود خواهد آورد.
بنابراین می‌توان گفت میزان سود بیشتر در این زمینه باعث شده است که اغلب افراد از این ماشین آلات برای کار خود و به نوعی برای این هنر استفاده کنند زیرا می‌تواند در مدت زمان بسیار کمی فرش‌ها و تابلوفرش‌های زیادی را تولید کند. البته این نکته را نیز می‌توان یادآور شد که زحمت این کار نیز بسیار کمتر خواهد شد و دیگر نیروی انسانی برای این کار در نظر گرفته نخواهد شد و تمامی کار را ماشین آلات انجام خواهند داد.

۲. تاثیر رنگ در بافت ماشینی فرش

اما این نکته نیز حائز اهمیت است که رنگ و نخ‌هایی که در این نوع از تابلوفرش‌ها استفاده می‌شود مصنوعی است و از رنگ‌های طبیعی برای این هنر زیبا استفاده نمی‌شود. کیفیت رنگ استفاده شده در نخ تابلو فرش اهمیت بسیار زیادی دارد.
با این حال استفاده از این رنگ‌ها نیز باعث نمی‌شود که از زیبایی این هنر کاسته شود اما از لحاظ کیفیتی در رده تابلوفرش‌هایی که به صورت دستی انجام می‌شوند قرار نخواهند گرفت.
با این حال استفاده از این رنگ‌های مصنوعی ارزان در دسترس خواهد بود با این حال می‌توان گفت که این رنگ‌ها با قیمت کمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت تابلوفرش دستباف و ماشینی
اما اگر تابلوفرش‌هایی را که دستباف هستند را در نظر گرفت می‌توان گفت که از نظر هزینه‌ای بسیار متفاوت از فرش‌های ماشینی هستند با این حال می‌توان گفت که تابلوفرش و یا فرش دستباف از نظر قیمت گران‌تر خواهند بود.

در تابلوفرش دستباف استفاده از رنگ و الیافی که در آن‌ها استفاده می‌شود طبیعی خواهد بود و تمامی سختی آن بر دوش انسان خواهد بود و دست انسان در این کار دخیل است. با این حال تابلوفرش‌های دستباف بسیار بسیار طبیعی هستند یعنی تمامی مواردی که در آن‌ها استفاده شده است همگی طبیعی است و از موارد مصنوعی به هیچ عنوان استفاده نشده است.

۳. تاثیر نخ در تابلوفرش و فرش

حتی استفاده از نخ نیز در این تابلوفرش‌ها بسیار مهم است که تابلوفرش از چه نخی حتی طبیعی نیز استفاده شده است تابلوفرش‌هایی که به صورت ابریشمی ایجاد می‌شوند بسیار محبوب هستند. این تابلوفرش‌ها از نخ‌های ابریشمی برای کار خود استفاده می‌کنند برای همین نیز می‌توان گفت که از حالت ظرافت خوبی برخوردار هستند رنگ‌هایی که به صورت ابریشمی وجود دارند بسیار براق هستند.

این براق بودن به زیبایی تابلوفرش مخصوصا اگر دستباف نیز باشد می‌افزاید بنابراین می‌توان گفت که تابلوفرش دستباف ابریشمی می‌‌تواند قیمتی بیشتر از تابلوفرش‌های دیگر داشته باشد. تابلوفرش‌هایی نیز وجود دارند که هم از ابریشم و هم از نخ‌های دیگر استفاده شده باشند بنابراین این فرش‌ها تماما از ابریشم نخواهند بود اما فرش‌هایی که از ابریشم خالص برای آن استفاده شده باشد بسیار گران هستند.

در تابلوفرش‌هایی که به صورت دستی کار خود را انجام می‌دهند می‌توان گفت که حالت متقارن در آن‌ها استفاده نمی‌شود، اما در بیشتر فرش‌هایی که به صورت ماشینی ایجاد شده است اکثرا به صورت متقارن هستند.

متمایز کردن تابلوفرش و فرش ماشینی با دستباف

یکی از نکاتی که می‌توان فرش‌های ماشینی را با فرش‌ها به صورت دستباف از هم متمایز کرد تعداد گره است تعداد و میزان گره‌هایی که می‌تواند در تابلوفرش‌های دستباف وجود داشته باشد باید بیشتر از صد باشد. تابلو فرش چهره در اصفهان و انواع تابلوفرش‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

با این حال گاهی اوقات این کار بسیار سخت خواهد بود که بتوان تک تک گره‌ها را شمرد برای همین بهتر خواهد بود که با حس دست آن را تشخیص داد با این حال می‌توان گفت که فرش دستباف در قسمت پشت خود بسیار نرم می‌باشد. حتی می‌توان گفت که در پشت فرش نیز طرح فرش را می‌توان مشاهده کرد اما در تابلوفرش‌هایی که ماشینی هستند می‌توان گفت که طرح فرش به هیچ عنوان دیده نخواهد شد. با این حال در تابلوفرش ماشینی گره‌ای وجود نخواهد داشت اما در تابلوفرش دستباف می‌توان به راحتی گره را با چشم دید و این که از استقامت و محکم بودن زیادی نیز برخوردار است.

بنابراین در تابلوفرش‌هایی که به صورت دستباف وجود دارد میزان استفاده ابریشم در آن‌ها زیاد خواهد بود با این حال می‌توان گفت که حتی یک درصد از ابریشم نیز در آن‌ها استفاده شده است. بنابراین می‌توان گفت که هم به صورت ابریشم خالص می‌توانند وجود داشته باشند و هم این که می‌توانند به صورت‌ ترکیبی نیز وجود داشته باشند یعنی از نخ نیز در آن‌ها استفاده شده باشد.
حتی می‌توان گفت که حالت پشم و ابریشم نیز در الیاف به کار رفته در فرش دستباف وجود خواهد داشت و استفاده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *